Door Diederik Smilde -- De Harry Potter-serie is een van
de grootste bestsellers van de laatste vijf jaar, en de eerste
tekenen van een cult doemen al op. Bij de "Lord Mayor's
Parade" in Norwich waren er maar liefst drie praalwagens
versierd met personages en parafernalia rond Harry Potter.
Collega's praten over Harry. Mijn nichtje heeft een Nimbus
2000 voor Sinterklaas gekregen, hetzelfde model vliegende
bezem als Harry heeft. De auteur, J.K. Rowling, wordt
achtervolgd door paperazzi. Haar vriend blijkt een ronde
zonnebril te hebben, net als Harry, en haar naam wordt in
de Britse roddelpers afgekort tot JKR. Kortom, Harry leeft!
Het succes van JKR is niet alleen een gevolg van goede
marketing. Het is waar, boekhandels zien graag hoge
stapels van hetzelfde boek in de winkel, en zijn graag
bereid daar nog een schepje bovenop te doen. Maar dat hou
je geen jaren vol als die boeken niet verkopen. Het geheim
van het succes moet in de boeken zitten. Wat precies maakt
die boeken zo goed?
Gerard Reve zegt in Zelf schrijver worden dat ieder boek
rust op vier zuilen: woordkeus, stijl, compositie (plot), en
conceptie (thema). Dit
inzicht helpt mij bij het analyseren van Harry Potter deel
twee, De Geheime Kamer.
Woordkeus
Eerst de woordkeus: het boek is doorspekt met een
feestelijke overvloed van originele namen. De naam Harry
Potter is zo'n beetje de enige uitzondering. Door hem de
enige alledaagse naam in het hele boek te geven is hij
meteen getekend als de wonderlijk gewone zonderling die
hij in het verhaal is, en als de middelaar tussen de lezer en
het boek, wat vooral voor kinderen van belang is. Kinderen
hebben geen plezier in het lezen als ze zich niet met de
hoofdpersoon kunnen vereenzelvigen.
Vrijwel alle andere namen zijn min of meer
opzichtig geconstrueerd, en meestal geven klank of
betekenis al aan welke oriëntatie -- goed of fout -- het
karakter heeft. Maar het zijn vaak geen "speaking names",
en dat houdt het spannend: Dumbledore is geen domoor,
maar wel de goedheid zelve, en Lockhart is geen introvert,
maar wel een nietsnut. Voor uitgesproken slechte karakters
zijn de naam duidelijk omineus, zeker wanner je iets weet
van potjeslatijn: Severus Snape is streng, Draco Malfoy is
onbetrouwbaar en Voldemort is dodelijk. Tom Marvolo
Riddle is een anagram, die een belangrijke rol speelt bij de
ontknoping van de plot. Alle andere raadselachtige namen
krijgen daardoor nog meer geheimzinnige lading.
De magische entourage van Hogwarts, Middelbare
School voor Magische Kunsten, wordt opgeroepen door een
leger van neologismen: er zijn toverspreuken
(Expelliarmus!, Serpensortia!), artikelen zoals Polyjuice
Potion, Boomslang Skin, Bicorn Horn, maar ook een meer
alledaagse schoolmachinerie met O.W.L.'s (Ordinary
Wizard Levels), schoolvakken als Toverdranken en
Magiegeschiedenis, en een zeer termenrijke tak van sport,
Quidditch, een soort handbal op heksenbezems, dat
dezelfde emoties losmaakt als cricket of rugby op niet-
magische Engelse kostscholen.
Afgezien van het neologistisch geweld is de
woordkeus bijna gewild alledaags en sluit nauw aan bij de
spreektaal van hedendaagse scholieren. Uitroepen als
Phew! en Cool! en jargon zoals "Who asked him to grass
Hagrid?" of populaire taal als "pep talk" worden vrijelijk
gebruikt in de dialogen. Maar tegelijk worden "moeilijke
woorde"' niet vermeden in de verhalende tekst: "a wizened
wizard", "silver contraptions", "skittering through the
crowd", "the Bludger pelted after him". Ja, zo schrijf je een
kinderboek voor alle leeftijden.
Stijl
De stijl van het boek zou je "soft fantasy" kunnen noemen:
een voor kinderen geschikte samensmelting van
schelmenroman en kunstsprookje. Harry is een Pietje Bell
in Wonderland, en/of Frodo op aarde.
Het is een jongensboek voor jongens en meisjes.
Het is een jongensboek, omdat Harry nu eenmaal een jongen
is, die zoals een jongen betaamt voor de duvel niet bang is.
Maar het is ook voor meisjes, omdat er ook veel meisjes in
voorkomen in dominante posities. De sfeer op school is die
van een Engelse kostschool met eeuwenoude tradities, maar
jongens en meisjes lopen wel door elkaar, zelfs bij de
teamsport Quidditch, die toch veel ruwer is dan korfbal. De
jongens- en meisjes-wc's zijn wel gescheiden, maar als de
plot het vraagt moet Harry toch in de meiden-wc een
belangrijke ontdekking doen. Niets wijst erop dat mannen
en vrouwen andere maatschappelijke vooruitzichten,
interesses of capaciteiten zouden kunnen hebben. Hiermee
staat Harry Potter middenin het einde van de twintigste
eeuw. (Die co-educatie op Hogwarts is waarschijnlijk al
duizend jaar zo, want twee van de vier grondleggers waren
vrouw.)
Veel personages zijn enigszins karikaturaal. De
slechteriken zijn zo vastberaden en openlijk slecht dat je
eigenlijk niet kan begrijpen dat de goeden -- onder wie de
Bovenmeester Dumbledore -- gewoon met ze samenwerken
als collega's. Anderzijds is Dumbledore zo goed en zo
alwetend en vooral zo volstrekt redelijk in de opvoeding
van zijn pupillen dat hij niet van deze wereld lijkt te zijn.
Alleen slechte of domme leraren delen straffen uit, terwijl
hij die alles weet ook alles vergeeft. Dumbledore is
eigenlijke een moeder. Daartegenover staat dat de echte
moeder van Ron Weasley het enige personage is dat in
gerechtvaardigde toorn uitbarst.
Een apart geval in het lerarencorps is Lockhart.
Zonder veel aan de plot bij te dragen is hij in het hele
verhaal prominent aanwezig, om tenslotte ontmaskerd te
worden. Zijn functie is het verhogen van de spanning,
omdat niet duidelijk is of hij werkelijk aan de goede kant
staat. Hij is de enige figuur wiens karakter niet plat is maar
enigszins gelaagd: van buiten opgeblazen, van binnen lucht.
En voor volwassenen schuilt er een mooi stukje satire in
zijn grenzeloze populariteit bij vrouwen. Zou René Diekstra
dan tóch buiten Nederland bekendheid genieten?
Plot
De plot van het verhaal is niet te ingewikkeld. Alles draait
om het oplossen van een geheim. Ieder hoofdstuk breng de
oplossing een stapje dichterbij, maar tegelijk wordt het
geheim steeds groter. Uiteindelijk wordt het geheim
inderdaad (vrijwel) opgelost in een goed voorbereide maar
toch verrassende climax.
Er zijn geen plotloze beschrijvingen of flashbacks.
Daardoor wordt het boek "unputdownable". De spelregels
van het Quidditch balspel worden bijvoorbeeld uitgelegd in
een dialoog van de tweedeklasser Harry met een onzekere
brugklasser. En de duizendjarige geschiedenis van de
school komt aan de orde in een spannende scène met
brutale maar intelligente vragen tijdens de geschiedenisles.
De magische entourage van het verhaal schept
enorm veel mogelijkheden voor verrassende
ontwikkelingen. Bijna ieder hoofdstuk heeft zijn magische
verrassing: vliegende auto's, toverspinnen, een dagboek dat
terugschrijft, slangentaal, en nog veel meer. Het bestaan
van die magische dubbelwereld is weliswaar voor Harry
verrassend, maar voor zijn vriendjes volkomen
vanzelfsprekend. JKR monteert zonder veel woorden een
hele nieuwe wereld in de oude, door een beroep te doen op
de kinderlijke ervaring dat in sommige gezinnen nu
eenmaal heel andere dingen vanzelfsprekend zijn dan in
andere. Het enige dat Harry nodig heeft om de magische
wereld in te stappen is een onbewust vertrouwen in aardige
volwassenen. Zo begint het verhaal; aan het eind wordt dat
vertrouwen veel bewuster en redt het zijn leven.
De gevaren waarin Harry en co. verzeild raken zijn
soms behoorlijk eng en levensbedreigend, maar echt
doodgaan lijkt taboe. Dat is een begrijpelijke regel voor een
kinderboek, maar JKR lijkt er plezier in te hebben om tot
het randje te gaan: wat te denken van de geest van een dode
die eerst de verjaardag van zijn overlijden viert en daarna
"vermoord" wordt ? Anderen worden niet vermoord, maar
verstenen voor de rest van het schooljaar. Het kleine beetje
griezeligheid geeft een serieuze ondertoon aan het verhaal.
Thema
Het thema van de Harry Potter-serie is niet eenvoudig. Er is
weliswaar een suggestie van een kosmisch drama op de
achtergrond, met een eeuwige strijd van goed en kwaad,
maar het hoe en waarom van die strijd blijft grotendeels in
nevelen gehuld. Dat houdt het verhaal gaande, want Harry
wordt vooral door nieuwsgierigheid gedreven, evenals de
lezer, die zo gaat uitzien naar een vervolgboek. Maar ook is
het een vingerwijzing dat JKR er zelf nog niet helemaal uit
is. Aangezien de personages tamelijk plat zijn, ben je
geneigd om ook dat kosmische zwartwit-schema met een
korreltje zout te nemen: misschien is het niet meer dan een
excuus voor iets anders?
Een meer verborgen thema is de invloed van
school en ouders op de ontwikkeling van een kind. Zoals
gezegd, Harry's kinderlijk vertrouwen op een goede
autoriteit redt zijn leven, maar anderzijds schuilt er een
kleine verlichter in hem die de schoolregels aan zijn laars
lapt als hij het zaakje niet vertrouwt. Harry wordt omringd
door goede en slechte opvoeders. Harry ontwikkelt zich
echter nauwelijks.
Misschien is het diepste en meest verborgen thema
van de Harry Potter boeken beperkter en draait alles slechts
om de vraag: hoe schrijf je een origineel en eigentijds
kinderboek? Het blijft spannend.